«Товариство єврейської культури не опускає рук і продовжить боротьбу»

«Товариство єврейської культури не опускає рук і продовжить боротьбу»

Ситуація з колишньою сенагогою, а відтак - баром «Ейва», з побутового спору про розмір робочого дня переростає у щось більше?

Є теми, як видається, які хтось навмисне «експлуатує» в певній порі чи із завидною регулярністю. Одна з таких - колишня синагога в Самборі, яка начебто стала стрип-клубом... Про це півроку тому уже говорили і, схоже, розставляли крапки над «і», але ж ні... Минулого тижня знову...

Процитуємо дослівно: «У Самборі приміщення синагоги зробили стрипклубом». Про це повідомляє у себе на сторінці у Фейсбуці Олександр Назар, керівник Львівського волонтерського центру при ВЄБФ “Хeсeд Ар’є”. Олександр Назар зазначив, що мешканців, які живуть поруч, сусідство з даним закладом обтяжує постійними п’яними оргіями, нічними викриками і навіть деколи стріляниною, що фактично порушує їх право на нормальне життя. Мешканці звернулись до міських чиновників, які винесли постанову, аби скоротити роботу даного закладу з цілодобової до 12-ї ночі. Проте, власник пручається і зараз йде судовий процес між власником нічного клубу та Самбірською міською радою, адже не має бажання змінювати робочий час. Львівське товариство єврейської культури запросили мешканці долучитися третьою стороною. “Наша позиція така: це будівля синагоги і в ній не може бути подібного роду закладів, і для початку необхідно скоротити робочий час цього закладу до 12 ночі. Але суд не надав нам можливості проходити у справі третьою стороною адже (увага!) мова йде не про те, що це будівля синагоги (18 ст.), а розглядається лиш час роботи даного закладу… Проте, наше Товариство єврейської культури не опускає рук і продовжить боротьбу».

Претензійно виглядає уже перше речення «У Самборі приміщення синагоги зробили стрипклубом». Можна подумати, що ще вчора туди дружно приходили євреї, а потім їх вигнали і створили розважальний заклад. Ця будівля багато десятиліть тому, за глибоких радянських часів, стала торговою базою. Сюди звозили товари промислової групи, а вже звідти автолавки розвозили крам по нашому та сусідніх районах. Міжрайторгбаза належала системі райспоживспілки. Коли будівля стала непотрібною, її пустили у продаж і покупець знайшовся... Коли в Самбір почали приїжджати представники єврейських громад, щоб облаштувати територію колишнього єврейського кладовища, то говорили завжди лише про цвинтар, взагалі не згадуючи синагоги. Та одного разу автор цих рядків наважився запитати у них, чи не хотіли б повертати собі синагогу? Ті відповіли, що будівля уже давно спаплюжена. І у всі наступні часи, коли тривали перемовини між владою та лідерами єврейських громад, тему синагоги не піднімали ні разу. Навіщо її експлуатують нині? Для того, щоб заглибити непрості стосунки?

До речі, у Старому Самборі багато літ запущеною стояла будівля синагоги і чомусь ніхто не уболівав за її долю. Більше того, небайдужі українці просили недавно світові єврейські товариства врятувати приміщення, бо пропадають. Ще одне з приводу історичної пам’яті. У тому ж Старому Самборі свого часу без проблем відчистили та освятили єврейський цвинтар з боку виїзду на Тершів. Так ось, це місце мало хто доглядає і влітку вона потопає у чагарниках, а у Самборі, до слова, навпаки. Хоч конфлікт між зацікавленими сторонами триває, але місцеві комунальники благоустроїли територію, позабирали лісовий самосів і покосили багаторічні трави... Але це так, до слова...

Щодо синагоги в Самборі, то справді є бар «Ейва», але там давно не бачили ніякого стриптизу - звичайний нічний бар. Те, що у сусідів є претензії до тамтешніх відвідувачів, - факт. Однак, жителі не раз казали, що їм не заважає дійство всередині будівлі, а поведінка молоді біля неї. І певна річ, з цим треба боротися. Влада приймала рішення скоротити час розваг і суд у Львові з цього приводу справді триває. Яким буде рішення, не знаємо, але не розуміємо, навіщо таке побутове питання має бути за участі єврейських громад? Ми нікого не оправдовуємо і сприймемо будь-яке рішення Феміди як правильне, але хотіли б нагадати ще одну обставину. У вихідні, коли Самбір переповнювався молоддю, то усі дружно йшли у розважальні питейні заклади зі Самбора у бік Біскович, бо як тоді, так і зараз закладів дозвілля для молодих людей, крім барів, не було і нема. Коли підпилі молодики йшли пішки додому, посеред ночі не раз потрапляли у смертельні аварії. Пам’ятаєте такі історії? Так ось, «Ейва» мала стати альтернативою заміського відпочинку. Мабуть, не стала.

За нашими даними, минулого тижня на Самбірщині знову були представники єврейських громад. Висловлювалися за те, що мають продовжити справу створення на території колишнього єврейського кладовища меморіального комплексу, але перед тим українська сторона має перенести звідти три хрести. Ідею з таким перенесенням планували на минулу осінь, але не вийшло.

Роман ІВАНЧУК.

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити