Децентралізація: що нас чекає найближчим часом?

SambirWZ
255

Децентралізація: що нас чекає найближчим часом?

Усе, що нині твориться, твориться в принципі без нас…

Тема територіальної реформи не є нудною. І ми б не хотіли, аби людям було байдуже, де і як вони будуть жити. Події з приводу децентралізації розвиваються стрімко і, чесно сказати, не знати, що нас буде чекати завтра. Бо нині в Україні така цікава влада, що можна чекати всього… Але мусимо орієнтуватися в ситуації, а тому «Високий Замок» запросив нашого консультанта з питань децентралізації, голову Самбірської районної ради Віталія Кімака. Це той чи не єдиний чоловік, який ревно пильнує усе, що стосується не конче зрозумілих реформ.

Віталію Володимировичу, у лютому минає той термін, який визначив уряд місцевим громадам, які ще можуть об’єднатися добровільно і на власний розсуд. Чи громади Самбірщини робили якісь порухи у бік добровільного об’єднання, чи змирилися з долею: буде три громади, як і планувалося раніше.

-З тих громад, які ще не об’є-дналися, Ралівка хоче стати центром однієї громади, але Кульчиці та Городище до цього ще не дозріли. Я чую думку людей… Одні  хочуть бути самостійними на чолі з Ралівкою, інші жадають об’єднання зі Самбором, а ще інші не проти піти у Новий Калинів. Так само нема єдності у Стрілковицькій громаді, частина якої хоче йти в Самбір, інші мають намір «взяти шлюб» з Бісковичами… Маємо і кілька цікавих сільрад Рудківської округи. В них лише один варіант – приєднатися до Рудківської ОТГ. Але не приєднуються, бо вважають себе самодостатніми.

Об’єднання, найімовірніше, цього року завершиться, бо столична влада обіцяє «примусівку». Київ просто позбавить допомоги ті сільради, які не захочуть об’єднуватися. Наприклад, не дасть грошей на школу і тоді сільський бюджет буде змушений сам фінансувати свою освіту, а це нереально… Станом на зараз, згідно з перспективним планом, затвердженим ще у 2015 році, на Самбірщині може бути 12 ОТГ. 10 існуючих, Ралівська і Самбірська, але у Києві мають з цього приводу іншу думку і малюють нам лише три, об’єднавши ще й об’єднане, – Самбірську, Рудківську і Новокалинівську.

-А як відбуватимуться об’єднання районів?

-Нещодавно Офіс Президента разом з урядом підготували і внесли на розгляд парламенту зміни до Конституції, які мали б завершити процес децентралізації, а саме: закріпити в Основному Документі трирівневу владу в Україні. Це – громада, найнижчий рівень, це – округ, або, як ми звикли говорити, район. І  область… Якщо така зміна в Конституцію буде внесена, то наступні місцеві вибори відбудуться на новій територіальній основі. Такі вибори плановані на жовтень, принаймні, до нових ОТГ та обласної ради. А от що стосується районів, то в парламенті внаслідок запеклих дискусій виникла колізія: деякі фракції не підтримали певних змін, наголошуючи на тому, що представники президента в районах (префекти) будуть наділені неймовірно великими повноваженнями. При цьому усі раніше акцентували увагу на тому, що префект на своїй території має лише вести нагляд за дотриманням Конституції та законодавства України в усіх органах місцевого самоврядування. Так ось, до цих повноважень Президент запропонував і виконавчі функції. Таким чином виникає загроза узурпації влади в одних руках (людей Президента), а місцеве самоврядування як таке втратить свою силу.

-Але давайте повернемося до територій майбутніх районів…

-Ось тут якраз і заковика… Якби в січні парламент запустила процедуру змін до Конституції, то у жовтні ми б уже обирали депутатів нової районної ради… І ця рада охоплювала б території Старосамбірського, Турківського, Мостиського і Самбірського районів. Але січень народні обранці «проморгали». Відтак – у жовтні вибори будуть відбуватися в межах старих меж районів, тобто приєднання до Самбора районів, про що казали вище, радше всього, не буде. У зв’язку з цим деякі експерти у столиці почали говорити про те, щоб з таким запізненням вибори районних рад не проводити взагалі і при цьому залишити районні державні адміністрації… Тобто, громади не матимуть своїх районних депутатів, а рішення про розподіл якихось програм будуть приймати виключно представники президентської вертикалі. Це уже реальна загроза узурпації влади на місцях. Проте, повертаюся до теми, якщо районні ради залишаться у тих межах, які є, то мусять мати свої повноваження. Бо інакше навіщо вони потрібні, коли будуть окремі структурні одиниці ОТГ? З досвіду Самбірщини… Такі повноваження уже давно продиктувало життя. Більше того, є європейський досвід і ми знаємо, чим займається районне самоврядування в Польщі. Так ось, на Самбірщині є маса спільних проблем, які ОТГ самотужки не вирішать. Для прикладу. Утримання сиротинця, спеціалізованих шкіл, спільної спортивної школи, соціальний нагляд за дітьми з неблагонадійних сімей, самотніми людьми похилого віку, проблема з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, утилізація твердих побутових відходів, координація роботи таких служб як Пенсійний фонд, Центр зайнятості, правоохоронних органів. Найбільша проблема – це медицина. Хочу наголосити, що лікарня другого рівня обслуговування, як у Самборі, має утримуватися на рівні району. Бо, скажімо, місто Самбір, маючи на своїй території шпиталь, не має механізму впливу на ОТГ і самостійне вирішення фінансових питань. І це як призводить, так і призведе до недофінансування лікарні. Є ще деякі моменти. Наприклад, утримання трудового архіву, будинку соціальної опіки, як от Будинок пристарілих… І хочемо ми цього чи ні, але в районі є і дороги, ремонт яких мав би координувати сам район. І ще дуже важливо: деякі повноваження, які нині має обласна влада, треба опускати до рівня району. Так чи інакше, ці проблеми лягатимуть на плечі районного керівництва.

 

Роман ІВАНЧУК.

Вас це може зацікавити