Ну, за партію!
Законотворці пропонують обирати місцевих депутатів за партійними списками – які «слуги» в ради прошмигнуть, ніхто не знає
Здається, місцевим виборам дали старт. Аналітики уже вирахували, чим парламент хоче нас «потішити». Виносять ідею проведення виборів в громадах, де живе 20-50 тис. виборців, за партійними списками. Смішно? Та в нас тепер «гумору» немало…
ЯКЩО застосувати цей принцип тільки в містах, пишуть експерти, то це вже краще. Але знову ж таки, яка різниця між міськрадою в 25 тисяч виборців та тією, де живе 35 тисяч? Жодної! І там, і там – люди, які знають всі один про одного без жодних партій. Навіщо партизація? Щоб місцями в списках торгувати? Через кілька років після виборів цих партій там не буде, ми таке проходили вже кілька разів!
Якщо цей принцип застосувати лише в містах, не зважаючи на чисельність виборців у великих сільрадах, тоді, перше – що це знову за розподіл громад на сільські/селищні та міські, незалежно від того, яка чисельність виборців? Друге. Що це за новий розподіл міськрад, на основі чого береться критерій 20-50 тисяч виборців? Шановні народні депутати! Якщо хочете розвивати самоврядування, а не партійну диктатуру, якщо хочете місцевий економічний розвиток, а не феодалізм, то навпаки має бути – замість ліквідації самовисування в малих громадах, дозвольте у великих громадах всім, а не тільки партіям, висувати людей у міськраду! Поїдьте в село, обговоріть там з людьми свою ідею партизації виборів в громадах. Вас там кури засміють! Або розкажуть, як проходили вибори в маленьких міськрадах за списками партій, які з‘являлися на виборах та зникали одразу після них, а їх назви навіть самі депутати не пам‘ятають.
Це була цитата експерта, а ми б хотіли додати, що люди в селах не дуже в тих партіях розуміються. Ну, можуть знати центрального лідера як от Порошенко, Тимошенко, Тягнибок. А хто їхні намісники в селах чи містах, поняття не дуже мають. Одного разу одного лідера місцевої партії з дуже хитромудрою назвою запитав: а які ідеологічні засади твоєї партії? Той здивовано глянув на мене і віджартувався: тебе зараз послати чи потім… В нас навіть у депутати проходять від партій, а потім зрікаються партій та в депутатах все одно залишаються. І що зробить будь-яка партія, член якої схибив? Та нічого не зробить, навіть пальчиком не помахає. Єдиний випадок, який насправді сподобався, то недавній, хоча з іншого району. Першим заступником голови РДА став депутат райради від «Свободи». Партія зібралася, виключила його зі своїх рядів як прислужника діючої владної вертикалі і заявила, що відповідальності за його дії не несе. Яка місцева партійна організація славиться активністю? Не хочу нікого ображати, але, здається, жодна. Зате зараз місцеві вожді розправлять груди і почнуть себе вихваляти… Якщо така ініціатива йде від «Слуг народу» Володимира Зеленського, то вони самі ж себе можуть «висікти». Бо рейтинг цієї партії чомусь стрімко летить вниз, а про місцеві осередки цієї партії у нас взагалі нічого не чути. Хоча досвід показує, що перед виборами і туди хтось прилине, а хитруни вмить вираховують симпатії виборців до тієї чи іншої політичної сили.
А ось думка з цього приводу голови Самбірської районної ради Віталія Кімака. Вона дещо перегукується з попередніми міркуваннями, але це уже наш експерт. Вже скоро, твердить він, партії матимуть своїх «слуг» у сільрадах. У всіх наших ОТГ, які мають достатню кількість населення, вибори можуть відбутися за партійними списками. Окрім того, ми фактично повертаємося до закритих партійних списків, де виборці на вулиці чи в селі не матимуть конкретного депутата, до якого зможуть звернутися зі своїми проблемами. А депутати нестимуть відповідальність виключно перед партійним керівництвом. Стати обраними зможуть лише ті кандидати у депутати, які перебуватимуть у партійних списках у п’ятірці, десятці чи п’ятнадцятці. Залежить від рейтингу партії загалом. Гра з грошовою заставою, прохідний бар’єр, вибори партійних мерів – це далеко не весь креатив законотворців… Не здивуюся, якщо ще у Виборчий Кодекс під видом технічних правок пропишуть допустимий розмір взуття кандидатів.
Як обиратимуть депутатів, очевидно, у громадах з чисельністю виборів понад 10 тисяч. Читайте «між рядками»… 1. Прізвища кандидатів не відіграватимуть жодного значення – результат залежатиме виключно від рейтингу партій (доступ до ЗМІ). 2. Ще за місяць до виборів вже буде відомий список депутатів майбутньої ради. З округів пройдуть лише 20 відсотків депутатів і то лише від двох найбільш рейтингових. 3. Відроджується «партійне рабство» на усіх рівнях місцевих рад. Нарешті буде кому в палатках роздавати листівки без грошей. Виборці не знатимуть на виході свого депутата – жодної відповідальності перед людьми, головне – догодити «офісу». 4. Зросте рівень фальсифікацій. 5. Зросте рівень політичної корупції – «лям – не лям, дам не дам», а на якому я буду місці в загальному списку?» 6. Знизиться рівень ефективності роботи місцевих рад – каналізація взамін на підтримку політичного звернення на кшталт сприяння рейтингу окремої партії. Отже, місцеве самоврядування «наказало довго жити». Як кажуть класики, «голосують не за зроблене, а за обіцяне»… Будемо займатись тим, що зазвичай вміємо робити найкраще: обираємо і ганьбимо з наступного дня після виборів, зазначив Віталій Кімак…
Нам залишається додати, що з ініціативи голови Самбірської райради Віталія Кімака та голови обласної ради Олександра Ганущина на засіданні асоціації місцевих рад «Ради Львівщини» прийняли відповідне звернення до столичних владних мужів.
Роман ПОГОНИЧ.