Чому Михайло Гичка «зривав» святкові фуршети

SambirWZ
168

Чому Михайло Гичка «зривав» святкові фуршети

Фестивальну неділю кореспонденти «Високого Замку» поділили поміж Кульчицями, Старявою, Княжполем і Волею

Після тієї неділі упіймав себе на думці, що людям бракує звичайного сільського свята. Вони втомлені численними негараздами, ховаються за високими заборами, не часто бачать одне одногоІ тому, коли є нагода витягнути зі шафи новий, хоч і давній, одяг, причепуритися, то залюбки це роблятьБо в житейському морі проблем так не вистачає звичайного празника

У Кульчицях було свято, але не зовсім «фест»

А тієї неділі свят було надто багато і наш репортер збагнув, що уважити усіх не вдасться. НаКульчиціфестїхав наш давній приятельжурналіст, який завжди виручає у гірку хвилину накладок. Яким же було наше розчарування, коли Ігор Іванович наступного дня повідомив: “Навіть не знаю, що вам написати про цей фестиваль“. Це означає, що було не конче цікаво, хоча назва заходу претензійна: фестиваль! Потім ми уже у інших розпитували і так само відчули розчарування. Мабуть, глядачі чекають від Кульчиць чогось більшого, ніж банального свята села. Почули ми, що самі кульчичани ялово ставляться до фестивалюбільшість людейзаїжджі. Село має дві поважні особистостігетьмана Петра Сагайдачного та Героя Відня Юрія Кульчицького. Можна влаштовувати щось на зразок свята козацького гопака, чи наприклад, парад козацьких коней з добрими вершниками, чи галерею костюмів, чи взагалібудьщо інше, але треба знайти Кульчицям свою родзинку. Бо без неїну, якого туриста заманишТе, що в село на такі фестивалі приїжджає багато сучасних козацьких генералів та полковниківце добре, але це не зовсім те, що має бути. Ну, варять куліш, ну, пригощають медовухою, але має бути ще щось. Можнарозкручуватиі Юрія Кульчицького, який спровадив у Європу каву, і поруч із вшануванням Сагайдачного, творити фестиваль доброї кави. Зрештою, ми не від того, щоб лізти у кульчицькиймонастирзі своїми порадами, але якщо на нього витрачають бюджетні гроші, то, шановні організатори, робіть народне святотаке, щоб після нього не довелося чутиНавіть не знаю, що вам написати“… Усе сказане вищене критика, критика у насце зовсім інакше

Воїни УПА в Старяві воювали проти предків Ангели Меркель

А я помчав у Старяву. Там уже другий рік поспіль відбувається поважний фестиваль, головноюфішкоюякого є реконструкція боїв. Такого на наших теренах нема ніде. Таким займаються тільки батько і син Михайло і Віталій Паньки. Михайло Михайловичкерівник Народного дому, а Віталій Михайловичнеперевершений шанувальник історії та власник зброярні. Зусилля обидвох виливаються у такі фестини. Ще за кілька днів до того Панькостарший авторитетно твердив нам, що більше, мабуть, не будуть це влаштовувати, бо занадто багато клопоту. Визнаємо рацію, бо чого тільки вартує прийняти реконструкторів з різних куточків України, розважити інших гостей. Але коли їхав туди у одній автівці з головою райради Тетяною Терлецькою, то вона, ще не побачивши нічого, уже не менш авторитетно, ніж Михайло Панько, твердила, щоСтарявуфестбудуть продовжувати, бо це напрочуд оригінально і такого більше ніде нема. Як тільки ми прибули наполе болю“, то визнали рацію Тетяні Іванівнізацікавленого люду було більше, ніж могли собі уявити. Від старого до малогоЯ ходив по Старявіначе по рідному Самборубагато земляків хотіли подивитися на майже справжній бій між УПІвцями і німцями, в якому, як правильно здогадуєтеся, наші перемогли.

Перед початкоммолитва за мир і спокій, за здоровя односельців. Потім обовязкові виступиголови райради Тетяни Терлецької і депутата обласної ради Михайла Гички, а також громадського діяча Володимира Саврука. Владні очільники потішилися, що у нас таке відбувається, і висловили припущення, що розвиватимуть туристичну індустрію (яке потужне слово!) на рідних теренах.

Реконструкторів – “правдивихнімців і воїнів УПА, було видно здалекуу повній екіпіровці, у душних, але з тих часів взятих нарядах. Люди поспішали з ними сфоткатися, бо насправді, такийфонможна знайти хіба у Старяві. А далі пішло те, заради чого приїхали, – реконструкція бою. Уявіть собі, був справжній німецький мотоцикл, броньовик і навіть старовинна зброя стріляла, і німці падали. Місцями мурашки під сорочкою бігали, бо таке враження, що й сам на полі бою. Один чоловік, який стояв біля мене, так захопився дійством, що гукнув глядацькій громаді: “Чого стоїмо? Йдемо нашим допомагати!” Зрештою, це треба бачити, бо переповісти неможливо. Дійство складалося, як у театрі, з шести дій: присяга вояків УПА, наші квартирують у селі, випадкова поява німців, сутичка між німцями та УПА, робота СБ ОУН, визволення села від німців. Коли яповертавсяз 1943 року, а власне були відтворені реальні події, що були на Старосамбірщині, то грішним ділом думав про те, якою оманливою буває історія: тоді ми воювали на два фронти, у тому числі і з німцями, а тепер німкеня Ангела Меркель захищає нас від москалів.

Зі Старявського фестивалю останній гість на своїх ногах пішов півтретьої ночі. Люди отримали прекрасне свято, яке підсилили і самодіяльні митціхорВізерунокс. Старява, троїсті музики, місцеві школярі, і титуловані артистиВ.Коциловський, М.Шуневич, А.Чубінська та інші.

Які благородні назвиКняжпіль і Воля

Повоювавши з німцями, наша автівка подалася у інші боки районув села Княжпіль та Воля. Там відбувалися свята сіл. У звязку з напруженим графіком пересування по Старосамбірщині, ми не все бачили, але навіть з тих коротких миттєвостей у Княжполі та Волі відчули єдність громад, збагнули, що місцевих обєднують не тільки назви їхніх сіл, а й щось родинне та щире. А ще дуже приємно було бачити сільські еліти, якітворять погоду“. У Княжполі, приміром, сільський голова Ольга Сива розповіла, що пишаються минулими та нинішнімивихідцями села і творцями сучасної історіївояками АТО. Називали поіменно. Відкриттям для нас стало те, що Княжпіль свого часу мав Магдебурзьке правоА у Волі зустрілися з правдивим патріотом, ветераном ОУН Петром Кусенем. До слова, з села походить родина, яку визнали на рівні місцевих рад. Родаки з Волі Ліля і Віктор Гейники стали депутатами, відповідно, Самбірської міської та Старосамбірської районної рад. Від місцевого пароха отця Івана дізналися унікальну річвиявляється, сільський голова Ігор Владичук з дитинства прислуговував у церкві, але подався в інші, може навітьгріховнісвіти, – став сільським головою.

Повторимося, що описувати усе, що бачили та чули, – справа невдячна. Бо там треба бути. Але хочу зазначити, що нашу подорож дещо сповільнював обласний депутат Михайло Гичка. Як тільки ми мали йти на фуршет у тому чи іншому селі, його обступав нарід, бо у кожного свої проблеми. Михайло Михайлович, перебуваючи у статусі єдиного від Старосамбірщини депутата в обласномупарламенті“, мав вислухати і на ходу щось обіцяти. А ми мусили чекати за столами, бо без нього не почнутьвін же Гичка! Це уже потім Михайло Михайлович зізнався нам, що сімейне життя у нього гетьрозбалансувалося“: кожних вихідних їде на свій чи сусідні округи, бо люди хочуть бачити, а дружина Галинаголова Пустомитівської районної радиїздить по своєму району.

Роман ІВАНЧУК.

Вас це може зацікавити

Залишити комментар